Praktijk voor Kind en Intelligentie

Omdat u vragen heeft over het leervermogen van uw kind

de uitleg voor uw kind

Meedoen aan een intelligentietest?
Je vader of moeder of school vindt het een goed idee dat je een intelligentietest voor kinderen gaat doen. Misschien vind je dat best wel spannend, omdat je niet precies weet wat je te wachten staat. Daarom zal ik proberen het wat verder uit te leggen. Als je na het lezen van deze uitleg nog vragen hebt, dan kun je die gewoon stellen tijdens het onderzoek. Of je mag me ook vooraf al even bellen. Je kunt je het beste voorbereiden op de test door goed uitgerust te zijn.
 
Waarom een intelligentietest afnemen?
Ouders of school kunnen allerlei redenen hebben om je te laten testen. Maar meestal is het omdat ze beter willen begrijpen hoe goed je kunt leren, dus wat je allemaal kan of wat voor jou soms net te moeilijk is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op school geen goede cijfers haalt, terwijl je wél slim lijkt. Niemand begrijpt dan precies waardoor die lage cijfers komen.  Of misschien is de leerstof juist veel te gemakkelijk voor je. Dan willen je ouders weten of je misschien wel geschikt bent om in een plusklas of het Leonardo-onderwijs terecht te komen, samen met andere hoogbegaafde kinderen. Of ben je bijvoorbeeld in sommige dingen heel goed en in andere juist niet? Wat ook kan, is dat je ouders willen weten welke middelbare school goed bij jou past. Er zijn dus hele verschillende redenen om een intelligentietest te doen. Je kunt vragen aan je ouders, welke reden zij hebben.
 
Welke test ga je doen?
We gaan de WISC III doen. Dat is de meest gebruikte intelligentietest voor kinderen in Nederland en in heel veel andere landen. Dat is niet voor niets zo: dit is een van de beste testen die er bestaat. De hele test bestaat uit 13 verschillende taken. Die taken bestaan uit vragen die je moet beantwoorden, maar ook uit taken met blokken of puzzels waarbij je dus iets met je handen moet doen.
 
Wat gebeurt er bij het onderzoek?
Je ouders komen je brengen en we maken eerst even kennis. Als je ouders weg zijn gaan we samen aan de slag in de werkkamer (zie mijn foto's) .  Je bent ongeveer 3 uur bezig met allerlei opdrachten.  Veel kinderen vinden dat eigenlijk best wel leuk om te doen. Je zult merken dat je sommige opdrachten heel gemakkelijk vindt en andere misschien niet. Dat komt, omdat deze test gemaakt is voor kinderen van 6 t/m 16 jaar, dus dan hoef je nog niet alles te kunnen of te weten. Het belangrijkste is dat je gewoon je best doet. Soms gebruik ik een stopwatch om te kijken hoe snel je werkt. Het is dan de bedoeling dat je zo snel en goed mogelijk de opgave maakt. Tussendoor houden we ook nog een pauze om wat te eten en te drinken. Of misschien vind je het leuk om ook nog even met het speelgoed te spelen.   
 
Wat gebeurt er na het onderzoek?
Wanneer het onderzoek is afgelopen, ga je weer naar huis. Daarna schrijf ik voor je ouders een verslag waarin ik schrijf waar je goed in bent en welke kanten misschien wat minder sterk zijn ontwikkeld. Dat rapport bespreek ik met je ouders zodat ze weten wat er uit het onderzoek is gekomen. Ik probeer dan advies te geven hoe je ouders en school het beste rekening kunnen houden met jouw manier van leren en dingen begrijpen. Eigenlijk hoop ik vooral, dat je ouders en school nóg beter begrijpen wat voor jou het beste werkt op school.